Communiceren over duurzaamheid. Makkelijk is het niet, maar het is ook láng niet zo’n uitdaging als sommige mensen je laten geloven. Wanneer je pas net begint met duurzaamheid, ben je wellicht bang het verkeerde te delen en meteen terugslag te krijgen. Don’t worry! Je bent waarschijnlijk goed bezig, dat mag best gedeeld worden. In deze blog geven we je nog een aantal tips mee. Zo weet je zeker dat je goed communiceert over je duurzame inspanningen.
De basis achter duurzame communicatie leggen we ook wel eens uit als “comply or explain”. Daarmee bedoelen we dat je in principe (nog) nergens aan hoeft te voldoen. Je hoeft nog geen duurzamere resultaten te presenteren. Toch wordt er wel verwacht dat je inzicht geeft in cijfers met betrekking tot duurzaamheid en uitleg kunt geven over hoe je in de toekomst de organisatie gaat verduurzamen.
Inhoudsopgave
- Waarom communiceren over duurzaamheid, MVO en ESG
- Waarom veel bedrijven niet communiceren over duurzaamheid
- Waarom communiceren over duurzaamheid, MVO en ESG
Waarom communiceren over duurzaamheid, MVO en ESG
Of je nou bezig bent met duurzaamheid, MVO, ESG of de SDG’s. Er zijn een aantal belangrijke redenen om te communiceren over jouw groene ambities en werkzaamheden.
- MVO als UBR (Unique Buying Reason): MVO en duurzaamheid worden steeds belangrijker in de ogen van de consument. Sterker nog, er zijn steeds meer consumenten die alleen nog maar kopen bij bedrijven die zich bezighouden met duurzaamheid, MVO en/of ESG. MVO en duurzaamheid zijn voor sommige consumenten een Unique Buying Reason.
- Aantrekken van investeerders: Door inzicht te bieden in jullie doelen en werkzaamheden op het gebied van mens en milieu kun je nieuwe investeerders aantrekken. Vooral wanneer je daarnaast inzicht geeft in de manier van bedrijfsvoering. Hiermee verklein je het risico in de ogen van de investeerder, deze heeft namelijk een beter beeld van je organisatie.
- Consumenten verwachten transparantie: duurzaamheid is tegenwoordig niet alleen een UBR. Consumenten verwachten in steeds grotere mate dat je als bedrijf transparant bent. Er is dus een verschuiving gaande. Binnen niet al te lange tijd zult niet alleen willen communiceren over duurzaamheid, maar zelfs moeten!
Waarom veel bedrijven niet communiceren over duurzaamheid
Ondanks de verschillende voordelen zijn er genoeg bedrijven die niet communiceren over duurzaamheid. Daar zijn vaak verschillende redenen voor. Denk bijvoorbeeld aan een gebrek aan een duurzaamheidsstrategie of andere prioriteiten op het gebied van communicatie.
Daarnaast zijn er een hoop bedrijven die niet communiceren over duurzaamheid, omdat ze bang zijn van ‘greenwashing’ beschuldigd te worden. Greenwashing is het onterecht claimen van duurzaamheidsprestaties. Bedrijven die ‘greenwashen’ doen zich groener voor dan ze in werkelijkheid zijn.
Het opzettelijk verzwijgen van duurzame prestaties of duurzaamheidswerkzaamheden van je onderneming noemen we ‘greenhushing’. Bedrijven doen hier vaak aan uit angst om op de vingers getikt te worden. Toch gaat communiceren over duurzaamheid helemaal niet om harde resultaten. Het gaat er juist om dat je bewust bezig bent met je footprint en hoe je deze kunt verminderen.
Communiceren over duurzaamheid – 9 tips!
Communiceren over duurzaamheid creëert bewustwording en inspireert anderen om duurzamere keuzes te maken. Hier zijn enkele tips om effectief te communiceren over duurzaamheid:
- Wees positief: probeer duurzaamheid op een positieve manier te benaderen. Focus vooral op de voordelen van duurzaam gedrag. Bijvoorbeeld kostenbesparing, gezondheidsvoordelen en een groenere aarde. Dat proberen we zelf ook te doen. Ons motto is niet voor niks: Sustainability with a smile!
- Gebruik duidelijke taal: Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Vermijd jargon en technische praatjes. Gebruik eenvoudige, toegankelijke taal om je boodschap over te brengen. Zo kunnen mensen van allerlei verschillende achtergronden aanhaken bij je verhaal.
- Wees eerlijk en transparant: Duurzaamheid gaat niet vanzelf. Het kost nu eenmaal tijd. Je kunt als organisatie dan ook niet in één keer alles perfect doen. Communiceer eerlijk over de uitdagingen en complexiteit van duurzaamheid. Geef toe dat er geen perfecte oplossingen zijn en dat verandering tijd en inspanning kost.
- Vertel verhalen: Verhalen zijn dé manier om kennis te delen. We worden geraakt door persoonlijke verhalen en ervaringen van anderen. Anekdotes en verhalen worden beter onthouden dan droge feiten en statistieken. Door verhalen te vertellen breng je jouw boodschap tot leven en creëer je emotionele betrokkenheid bij je doelgroep.
- Bied oplossingen: Een probleem aanwijzen kan iedereen. Oplossingen bieden niet. Wanneer we praten over duurzaamheid en MVO gaat het vaak over ‘problemen’ die spelen. Geef concrete oplossingen en laat een ander zien wat ze wél kunnen doen om een positieve impact te maken.
- Wees inclusief: Zorg dat mensen vanuit verschillende perspectieven en achtergronden aan kunnen sluiten bij jouw duurzame verhaal. Duurzaamheid gaat over het creëren van een rechtvaardige, inclusieve wereld waarin iedereen een rol kan spelen.
- Gebruik visuele communicatie: Beeld helpt enorm bij het overbrengen van een boodschap. Gebruik afbeeldingen, infographics, video’s en grafieken om complexe informatie op een overzichtelijke manier te presenteren.
- Zorg voor consistentie: Wees consistent in je communicatie over duurzaamheid. Herhaal belangrijke boodschappen en wees consistent in je gebruik van begrippen en termen. Hiermee voorkom je verwarring en zorg je dat de belangrijkste informatie goed blijft hangen.
- Stimuleer dialoog en betrokkenheid: Moedig dialoog en betrokkenheid aan door interactieve communicatiemiddelen te gebruiken, zoals sociale media, discussieforums of workshops. Creëer ruimte voor vragen, feedback en discussie om mensen te betrekken en bewustwording te vergroten.
Wil jij eerlijk en effectief communiceren over duurzaamheid?
Wil jij ook eerlijk en effectief communiceren, maar heb je geen idee waar of hoe je hiermee begint? Robin Good helpt je graag verder! We kunnen je helpen aan een duurzaam communicatieplan of voorzien van advies op het gebied van communicatie over duurzaamheidsvraagstukken. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.