Communicatieplan

Duurzaam communicatieplan

Duurzaamheid is niet alleen een marketingtool. Het is een visie, een strategie en iets wat moet leven binnen je organisatie. Dat gezegd hebbende, wil je natuurlijk wel communiceren over jouw duurzame doelen en plannen. Dit moet je doen om een structuur aan te brengen en het plan te versimpelen.

Een goed communicatieplan helpt veranderingen communiceren aan iedereen binnen je organisatie. Je magcommuniceren en moet communiceren over wat je doet om draagvlak en energie gaande te houden. Voor ons communicatieplan maken we gebruik van de stakeholder analyse tool, we hebben met het oog op duurzaamheid hier nog wat extra lagen aan toegevoegd.

Waarom een duurzaam communicatieplan

Eén van de belangrijkste pijlers op het gebied van duurzaamheid is mensen. Deze moet je zowel informeren als inspireren. Wanneer je duurzaamheidsstrategie/visie ontwikkeld is moet je deze delen met de buitenwereld. Door helder te communiceren over je plannen weet iedereen wat ze van jou mogen verwachten – en wat er van hen verwacht wordt.

Wat wordt er besproken in een duurzaam communicatieplan?

In een duurzaam communicatieplan bespreek je jouw duurzame doelstellingen en hoe je deze gaat bereiken. Waar kun je dan aan denken? Nou… Bijvoorbeeld jouw C02 doelstellingen. hoe je waste gaat verminderen of hoe je energie gaat besparen of overstapt naar duurzamere alternatieven.

Dit hoef je niet allemaal alleen te doen, je hebt een hoop stakeholders die hier aan bijdragen. Daarnaast hebben deze ingrijpende veranderingen niet alleen invloed op jou, maar op iedereen in je organisatie – zelfs daarbuiten!

In je communicatieplan is het dan ook van belang dat je aandacht hebt voor de verschillende stakeholders in je organisatie. Duurzaamheid gaat over denken in ketens en dus ook over de belanghebbende in je organisatie.

Hoe stel je een duurzaam communicatieplan op?

Voor het opstellen van een duurzaam communicatie hebben we een speciale tool ontwikkelt. ‘Zo weet je zeker dat de belangrijkste aspecten van je duurzame beleid terugkomen in je communicatieplan en al je stakeholders goed op de hoogte zijn van de aankomende ontwikkelingen die voor hen van belang zijn!

In deze tool nemen we vaak de 17 Sustainable Development Goals mee. Deze sluiten namelijk goed aan op een duurzame onderneming en zijn herkenbaar voor andere ondernemers. Op deze manier weet je zeker dat iedereen weet waar jij over praat en wat je gaat doen.

Interesse in een duurzame strategie + communicatieplan?

Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Daar gaat het natuurlijk om… maar weet jij wel wat je gaat doen? Zonder concrete handvatten heb je ook weinig te communiceren natuurlijk. We kunnen je ook helpen bij het opstellen van een duurzaamheidsstrategie. Klik op de link om hier meer over te leren of neem contact met ons op voor een duurzaamheidsstrategie + bijbehorend communicatieplan.

Interesse of vragen?

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op!






    ja, ik ontvang graag de nieuwsbrief