Communiceren over jouw duurzame ambities
Duurzaamheid is niet alleen een marketingtool. Het is een visie, een strategie en iets wat moet leven binnen je organisatie. Dat gezegd hebbende, wil je natuurlijk wel communiceren over jouw duurzame ambities. Bij Robin Good helpen we je graag verder met het communicatieplan!
Ga snel naar
Benieuwd welke impact jouw communicatieplan kan hebben? We leggen het graag aan je uit.
Het is belangrijk om je te realiseren dat een communicatieplan niet hetzelfde is als een duurzaamheidsrapportage. In een duurzaamheidsrapportage staan de feitelijke resultaten die je behaald hebt. In een communicatieplan staat hoe je gaat communiceren over je duurzame doelstellingen en werkzaamheden. Communiceren over duurzaamheid wordt voor steeds meer bedrijven verplicht.
Het is daarom slim nu vast te beginnen met jouw duurzame communicatieplan. Zo weet je zeker dat je niet alleen kansen laat liggen, maar vooral ook dat je achterban aangesloten blijft.
We raden aan te beginnen met een analyse van jouw belanghebbenden, ofwel je stakeholders. Maar daarover hebben we dit artikel al eens geschreven.
In de praktijk zijn er helaas nog veel bedrijven die niet durven te communiceren over duurzaamheid. Ze zijn bang om beschuldigd te worden van ‘greenwashing’. Dit gedrag noemen we ‘greenhushing’. Het bewust achterhouden van informatie over duurzaamheid, uit angst voor reacties uit de maatschappij. Dat is natuurlijk harstikke zonde!
Communiceren over duurzaamheid gaat namelijk helemaal niet alleen over ‘harde’ resultaten. Toon juist aan dat je bewust bezig bent. Dat je op dit moment niet duurzaam bent geeft niet. Zo lang je maar inzicht durft te geven in de stappen die jouw onderneming, de komende jaren, gaat zetten op dit gebied.
Waarom een communicatieplan duurzaamheid opstellen?
Duurzaamheid gaat over mensen en gedrag. Je zult mensen moeten inspireren en informeren om anders te denken. Wanneer je een duurzaamheidsstrategie ontwikkelt, is het belangrijk dat je deze ook deelt met de buitenwereld.
Door helder te communiceren over je plannen weten stakeholders wat ze van je kunnen verwachten – en wat er van hen verwacht wordt. Met een communicatieplan kun je laten zien waar je organisatie voor gaat en staat.
Wat staat er in een duurzaam communicatieplan?
In een duurzaam communicatieplan bedenk je hoe je gaat communiceren over je duurzame doelstellingen en werkzaamheden. Dat kan alles omvatten. Denk bijvoorbeeld aan jouw CO2 doelstellingen, het verminderen van afval, het besparen van energie of je overstap naar duurzamere alternatieven.
Er is geen vaste lijn die je aan moet houden bij het opstellen van een duurzaam communicatieplan. Toch zijn er een aantal onderdelen die in onze ogen terug moeten komen in een communicatieplan over duurzaamheid. Denk bijvoorbeeld aan:
Hoe wordt een communicatieplan duurzaamheid opgebouwd?
Voor het opstellen van een communicatieplan hebben we een speciale tool ontwikkeld. Hierdoor weten we zeker dat de belangrijkste aspecten op het gebied van duurzaamheid terugkomen in je communicatieplan.
In deze tool houden we rekening met de 17 Sustainable Development Goals en de ESG richtlijnen. ESG staat voor Environmental, Social & Governance. Oftewel: Milieu, maatschappij en bedrijfsvoering. In onze ogen geeft ESG jouw stakeholders het beste inzicht in je onderneming.
Je kunt ervoor kiezen om zelf een opzet voor je communicatieplan op te stellen. Er zijn namelijk geen vaste richtlijnen voor het opstellen van een communicatieplan met betrekking tot duurzaamheid.
Hulp bij je communicatieplan duurzaamheid
Zonder concrete handvatten is het lastig om te communiceren over duurzaamheid. Robin Good helpt je graag vooruit! Ons adviesbureau helpt organisaties het vertalen van duurzame ambities naar een duurzaamheidsstrategie met bijbehorende communicatieplannen.
Daarnaast boek je bij ons de leukste duurzame bedrijfsuitjes, trainingen en workshops! Interesse? Lees vooral verder of neem direct contact met ons op!