Duurzaamheidsstrategie

Duurzaamheidsstrategie laten ontwikkelen

Wil jij een duurzaamheidsstrategie laten ontwikkelen? We vertellen je graag meer over de ontwikkeling van duurzame strategieën, Robin Good is namelijk al méér dan 20 jaar actief binnen de wereld van duurzaamheid! Op zoek naar advies over duurzaamheid? Lees verder of neem direct contact met ons op!

Benieuwd welke impact jouw duurzaamheidsstrategie heeft op je bedrijfsdoelstellingen, stakeholders en moedertje aarde? We leggen het graag voor je vast. In onze verslaglegging maatschappelijk verantwoord ondernemen publiceren we alle stappen die jouw organisatie heeft gezet en de resultaten die hiermee behaald zijn. Zo ziet iedereen hoe gooood jij wel niet bezig bent!

Jouw duurzame verhaal

Heb jij een visie over duurzaam ondernemen? We vertalen deze duurzaamheidsvisie graag naar een duurzame strategie, of hoe wij het noemen, jouw duurzame verhaal. Een duurzaamheidsstrategie is een plan dat richting geeft over hoe je duurzaam ondernemen aanvliegt. Het gaat over het vastleggen van langetermijndoelstellingen.

Wat is nú belangrijk? En wat doen we nog steeds, of juist niet meer in de toekomst. Verduurzamen zonder een plan is gedoemd te mislukken – en dat terwijl het met een strategie uiteindelijk vanzelf gaat! Ontdek hoe jouw organisatie opbloeit met de implementatie van een duurzaamheidsstrategie.

Het belang van een duurzame strategie

Duurzaamheid wordt binnen bedrijven een steeds belangrijker agendapunt. Gelukkig maar! Want het wordt nu wel echt tijd dat we ons met zijn allen in gaan zetten voor de planeet. Deze ‘shift’ naar een duurzame economie is trouwens vooral gedreven door de markt.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat méér dan 70% van de consumenten in Nederland een bedrijf sympathieker vindt wanneer deze bijdraagt aan een betere wereld. Als organisatie heb je dus (hopelijk) niet alleen de intrinsieke motivatie om te verduurzamen, maar voel je ook de druk van buitenaf.

Duurzaamheid wordt een steeds groter onderdeel van jouw verhaal als bedrijf. In jouw missie/visie statement kan bijna geen kopje ‘duurzaamheid’ of ‘MVO’ meer ontbreken.

Hoe ontwikkelen wij een duurzaamheidsstrategie?

Voor het opstellen van een duurzame strategie kijken we altijd naar onze formule: Sustainability = Leiderschap * Mens, Mechanismen & Materieel. We veranderen dus niet alleen de materiële kant binnen je organisatie, maar zorgen voor een verandering in de denkwijze binnen je organisatie.

Dat doen we door bewustwording te creëren. Verschillende stakeholders in jouw organisatie informeren en enthousiasmeren voor de komende transitie is daar een belangrijk onderdeel van. Dat klinkt niet al te ingewikkeld toch? Bij een duurzaamheidsstrategie is het van belang dat medewerkers én de directie de omslag maken van onbewust – onbekwaam naar onbewust – bekwaam.

Duurzaamheidsstrategie

Nadat jouw stakeholders aan boord zijn van het verandertraject kunnen we aan de slag met de concrete ambities van jouw organisatie. Deze stappen hebben altijd een gemeenschappelijke basis in De 17 Sustainable Development Goals.

Door een analyse te maken van de huidige MVO activiteiten en manier van je bedrijfsvoering realiseren we een strategie die op maat gemaakt is voor jouw onderneming. Benieuwd naar onze aanpak? Je leest hier meer over ons plan van aanpak.

De basis van een duurzaamheidsstrategie

Duurzaamheid gaat niet alleen om de materiële aanpak. We zijn al gauw geneigd om bij duurzaamheid te denken aan onze ecologische voetafdruk, grondstoffen en groenvoorziening.

Dat is natuurlijk ook allemaal belangrijk, maar het is slechts het ‘plaatje’, ‘de kaft van het boek’ of het ‘mooie beeld’ wat we maar al te graag delen met de buitenwereld.

Een duurzame strategie gaat om méér dan wat je laat zien. Het gaat om activatie & adoptie. Duurzaam denken én duurzaam handelen. Dus niet alleen de lease-auto’s van de directie vervangen door Tesla’s, maar proactief handelen in alle lagen van de organisatie.

Met een nieuwe duurzaamheidsstrategie pak je meer dan het plaatje aan, je gaat voor een organisatie die niet alleen duurzaam is maar juist ook duurzaam blijft. Houd er rekening mee dat je duurzaamheidsstrategie vraagt op een flinke verandering in de identiteit van je bedrijf. Dat uit zich onder andere in:

  • Je missie;
  • Je visie;
  • Je kernwaarden.

Thema’s binnen duurzaamheid

Binnen duurzaamheid zijn er een diverse thema’s. Als organisatie kan het lastig zijn om je aandacht hierover te verdelen. Zelf vinden we het belangrijk dat je een goede mix hanteert tussen People, Planet en Profit.

Ook hierbinnen zijn er verschrikkelijk veel thema’s waar jij de focus op kunt leggen. CO2-reductie, bodemerosie, vergroening, hittestress, diversiteit, inclusie, gelijke behandeling van man en vrouw, noem het maar op!

Wanneer we aan de slag gaan met een duurzaamheidsstrategie kunnen we inzetten op verschillende pijlers. Denk bijvoorbeeld aan de 17 SDG’s, ESG, CSRD, ISO 26.000, People-Planet-Profit, Wet IMVO of een eigen categorisering.

Bij het opstellen van een nieuwe duurzaamheidsstrategie kijken we namelijk naar thema’s die relevant zijn voor jouw onderneming. Zo blijft het voor jou overzichtelijk, werkbaar en concreet.

De voordelen van een duurzaamheidsstrategie

Door je als organisatie in te zetten voor een duurzame wereld kun je op sympathie rekenen. Deze sympathie brengt je al een heel eind. Dat gezegd hebbende zijn er nog een aantal andere voordelen van een duurzaamheidsstrategie. Denk bijvoorbeeld eens aan:

Marketing

Geef jezelf maar even een schouderklopje. Bij afnemers komt duurzaamheid steeds hoger in het eisenlijstje te staan. Ben jij lekker duurzaam bezig? Dan mag je dit best benoemen in je marketing uitingen. Zo lang je jouw business case maar toelicht met eerlijke en transparante voorbeelden.

Werknemerstevredenheid

We zitten momenteel in een flinke periode van arbeidskrapte. Wist je dat duurzaamheid hier ook de oplossing voor kan zijn? We werken tegenwoordig niet alleen voor de centen, maar ook om bij te dragen aan een hoger doel. Vooral millennials hechten veel waarde aan duurzame doelstellingen binnen een bedrijf.

Toekomstbestendigheid

Op dit moment is duurzaamheid nog relatief vrijblijvend, maar wie weet verandert dat in de nabije toekomst wel. Veranderingen in wetgeving kunnen een grote impact hebben op je bedrijfsvoering. Door nu al te verduurzamen bereid je jouw organisatie voor op de toekomst.

De risico’s van een duurzaamheidsstrategie

Duurzaamheid is spannend. Er komt een hoop verandering bij kijken. Daar zijn altijd risico’s aan verbonden. Maak je geen zorgen, deze risico’s wegen lang niet op tegen de vele voordelen van verduurzaming.

Greenwashing of oprechte inzet?

Met greenwashing bedoelen we het ‘groener’ voordoen dan je eigenlijk bent. Bijvoorbeeld wanneer je promoot hoe duurzaam je organisatie is, terwijl dit in werkelijkheid wel tegenvalt. Een goede manier om greenwashing te voorkomen is door goed te benchmarken binnen je branche. Hoe staan andere bedrijven ervoor? Wat is hun impact op de planeet t.o.v. die van jou?

Transparantie

Claim je duurzaam te zijn? Dan zien mensen graag waar je mee bezig bent, of wat je dan precies doet. Veel bedrijven vinden het lastig om de deuren te openen voor de wereld buitenaf.

Toch zul je een stukje duurzaamheid mee moeten nemen in je jaarverslag. In ieder geval als je serieus genomen wil worden. We noemen deze verslaglegging ook wel integrated reporting. Hulp nodig? Lees verder over onze verslaglegging.

Duurzaamheidsstrategie en de Sustainable Development Goals

In 2015 werden er De 17 Sustainable Development Goals geformuleerd door de Verenigde Naties. Door deze doelen te realiseren kunnen we in 2030 de wereld al een betere plek maken! Bij het opstellen van een duurzame strategie houden we altijd rekening met de 17 Sustainable Development Goals.

Op basis van jouw bedrijfsvoering en doelstellingen kijken we welke SDG’s het meest passen bij jouw branche. We maken een overzicht van de gebieden waarop de meeste impact kunnen maken en benchmarken vervolgens jouw huidige prestaties in de markt met die van vergelijkbare bedrijven.

Wanneer kunnen we beginnen?

Leuk, dat enthousiasme! Laten we zo snel mogelijk beginnen met het opstellen van je duurzame strategie.  Iedere organisatie die serieus aan de slag wil met duurzaam

heid heeft baat bij een duurzaamheidsstrategie. Sterker nog, in onze ogen ben je zonder strategie al snel verloren. Door een plan uit te werken en vast te leggen krijgt je organisatie handvatten en frameworks om beslissingen te maken die de toekomstige generaties ten goede komen. Zo gaat duurzaamheid op den duur vanzelf.

Ons traject is met name interessant voor directies, management en CSR managers. Schrijf je vandaag nog in!

Robin Good Smiley SDGs

Contact opnemen

Laat je gegevens achter en we nemen direct contact met je op!

×