Wie we zijn

Ons verhaal

Zomer 1999, Eiso was net klaar met zijn opleiding en stond voor de keuze hoe hij zijn leven vorm zou gaan geven. Wat hij geleerd had was dat hij vooral niet mee wilde gaan in de grote stroom naar de grote corporates. Zoals al zijn studiegenootjes wel deden. Hij wist zeker dat hij daar niet gelukkig zou worden, dat hij later spijt zou krijgen. Hij voelde dat hij iets anders moest doen, een verschil maken, maar wat dan en hoe dan…

Het was ook de tijd dat vanuit de Angelsaksische wereld Corporate Social Responsibillity, oftwel CSR, voet aan de grond begon te krijgen. Hoewel CSR in die tijd nog vooral bestond uit het doneren van geld of het inzetten van tijd en energie voor goede doelen, sprak Eiso dit enorm aan en hij besloot dan ook Corporate Volunteering programma’s in Nederland te introduceren. Dat deed hij samen met een partner onder de naam Robin Good.

Zoals vaker in relaties groeide de partners uit elkaar en werd besloten los van elkaar verder te gaan en Eiso startte met Zinnige Zaken.

Al snel bleek een grote behoefte bij veel organisaties naar de diensten die Zinnige Zaken aanbood. En ook bleek dat deze programma’s een mooie voedingsbodem vormden om met je medewerkers aan de slag te gaan met CSR of zoals we het later zouden noemen Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Zinnige Zaken groeide uit tot een fenomeen in duurzaamheid. Net als veel andere bedrijven werd Zinnige Zaken hard getroffen door de COVID-pandemie. We moesten letterlijk een flinke stap terug doen. We hebben die tijd gebruikt om goed na te denken over wie we zijn en vooral wie we wilden worden (later als we groot zijn…).

De conclusie was dat de naam Zinnige Zaken super bekend was, maar bij een steeds groter deel van onze klanten niet goed overkwam. De internationalisatie onder onze klanten maakte dat we steeds vaker in het Engels moesten uitleggen waar onze naam voor stond. Ook voelden we dat we klaar waren voor de volgende grote stap. Dan zou een andere naam dus ook meteen model staan voor de transitie die wij de afgelopen jaren hebben doorgemaakt. Robin Good bestond inmiddels niet meer en de naam werd dus niet gebruikt. Gelukkig vond ook de huidige eigenaar dat de naam bij ons hoorde en was hij bereid deze aan ons terug te geven. Per 1 juli 2022 heten wij daarom officieel weer Robin Good.

In de 23 jaar van ons bestaan zijn we uitgegroeid tot een volwaardig adviseur en regisseur van duurzaam ondernemen in het bedrijfsleven. Met een eigenzinnige aanpak en benadering van duurzaamheid gebaseerd op gedragsverandering. Een bedrijf dat al veel organisaties heeft mogen begeleiden bij hun ontdekkingstocht van duurzaam ondernemen en dat succesvol heeft weten te implementeren in die organisaties.

Duurzaamheid volgens Robin Good

Uit ervaring hebben we geleerd dat een succesvolle integratie van duurzaamheid voor twee derde bepaald wordt door de mens. Duurzaam ondernemen zit hem voornamelijk in gedrag en cultuur. Van de overige derde is weer twee derde toe te schrijven aan mechanismen. Mechanismen zorgen dat de organisatie doet wat het moet doen, niet meer anders kan. Slechts een derde van een derde van het succes wordt bepaald door de materiële kant voor duurzaamheid. En toch is het vooral die materiële kant waar men meestal begint!
Lees meer over onze aanpak onder het kopje duurzaamheid.

Mens Materieel Mechanisme De code van duurzaamheid

Wij maken duurzaamheid leuk en toegankelijk. Wij zetten plannen om in concrete acties. Wij maken snel grote stappen doordat wij werken met gestandaardiseerde tools en oplossingen. Daarbij gebruik makend van bewezen methodes en beproefde technieken. En we geloven zo sterk in onze aanpak dat we je vragen om commitment, in plaats van je vast te leggen in strenge contracten.

Onze missie

Onze missie is om de wereld mooier te maken en dat doen we door jouw medewerkers in jullie bedrijf te activeren op duurzaam ondernemen.

Deze missie hebben we vertaald naar een uitdagende en gedurfde doelstelling. Of zoals Jim Collins het noemt; een BHAG.
(Big Hairy Audacious Goal)

Onze BHAG is om voor het einde van 2030 150.000 medewerkers te hebben geactiveerd!

Doe jij ook mee? De teller staat al op!

67957

Medewerkers geactiveerd

Sociale Onderneming

Robin Good is een sociale onderneming!
Dat houdt in dat onze missie voorop staat bij alles wat we doen. Dat wij ons geld verdienen in de markt en dus niet afhankelijk zijn van subsidies. En dat we altijd streven naar maximale impact met een minimale footprint.

Daarbij werken wij 100% transparant. Je weet van tevoren dus precies waar je aan toe bent en wat je kunt verwachten. Geen nare verassingen, alleen hele leuke!

Wij zijn een officieel erkende Sociale Onderneming door zowel Social Enterprise NL als Keurmerk Sociale Onderneming
Ook hebben wij de Code Sociale Ondernemingen onderschreven.

Bekijk ons profiel op Social Enterprise NL

Robin’s Rules

Met Robin Good weet je vooraf precies wat je krijgt en wat je kunt verwachten. En dat vinden wij belangrijk.
Wij werken daarom 100% transparant en spreken onze voorkeuren uit. Zo kun je zelf bepalen of wij bij elkaar passen.
Want alleen dan kunnen we samen werken aan een langdurige en prettige relatie.
Geen nare verassingen, alleen hele leuke!

We hebben onze normen en waarden daarom vastgelegd in Robin’s Rules.

Klik op het document om deze te vergroten en te downloaden

Onze mensen, jouw team

Ons team bestaat uit mensen met verschillende achtergronden maar met een gedeelde passie. Deze passie zie je terug in onze benadering.
Iedereen in zijn kracht noemen wij dat. Een vracht aan ervaring waarbij intern veel tijd en aandacht is voor de eigen ontwikkeling.
Naast het kernteam beschikken wij over een netwerk van ongeveer twintig professionals die wij snel kunnen inzetten. Zo weet je zeker dat je altijd het beste antwoord krijgt op je vraag.

Onze verhalen

Onze verhalen zijn ook op onze blog-pagina te vinden, klik hier

Lees al onze verhalen

Interesse of vragen?

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op!






    ja, ik ontvang graag de nieuwsbrief